VI Niedziela Zwykła , C

Ewangelia (Łk 6, 17.20-26)

Błogosławieni ubodzy, biada bogaczom

Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Jezus zszedł z Dwunastoma na dół i zatrzymał się na równinie; był tam liczny tłum Jego uczniów i wielkie mnóstwo ludu z całej Judei i z Jeruzalem oraz z nadmorskich okolic Tyru i Sydonu.

On podniósł oczy na swoich uczniów i mówił:

«Błogosławieni jesteście, ubodzy, albowiem do was należy królestwo Boże.

Błogosławieni, którzy teraz głodujecie, albowiem będziecie nasyceni.

Błogosławieni, którzy teraz płaczecie, albowiem śmiać się będziecie.

Błogosławieni jesteście, gdy ludzie was znienawidzą i gdy was wyłączą spośród siebie, gdy zelżą was i z powodu Syna Człowieczego odrzucą z pogardą wasze imię jako niecne: cieszcie się i radujcie w owym dniu, bo wielka jest wasza nagroda w niebie. Tak samo bowiem przodkowie ich czynili prorokom.

Natomiast biada wam, bogaczom, bo odebraliście już pociechę waszą.

Biada wam, którzy teraz jesteście syci, albowiem głód cierpieć będziecie.

Biada wam, którzy się teraz śmiejecie, albowiem smucić się i płakać będziecie.

Biada wam, gdy wszyscy ludzie chwalić was będą. Tak samo bowiem przodkowie ich czynili fałszywym prorokom».

Za chwilę będziemy uczestniczyć we Mszy św. połączonej z udzieleniem sakramentu

namaszczenia chorych. Świadomi obecności Chrystusa, odpowiadamy na wezwanie Apostoła Jakuba, które wyrażają słowa: „Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi kapłanów Kościoła, by się modlili nad nim i namaścili go olejem w imię Pana. Modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone”. Kiedy i komu można udzielić sakramentu namaszczenia chorych?

Sakramentu namaszczenia chorych można udzielić wiernemu, który po osiągnięciu używania rozumu, znajdzie się w niebezpieczeństwie na skutek choroby lub podeszłego wieku. Może zostać ponownie udzielony, jeśli chory po wyzdrowieniu znowu ciężko zachoruje lub jeśli w czasie trwania tej samej choroby niebezpieczeństwo stanie się poważniejsze. Sakramentu tego można udzielić także: chorym przed operacją, jeśli przyczyną operacji jest niebezpieczna choroba; osobom w podeszłym wieku, których siły opuszczają, również wtedy, gdy nie zagraża im niebezpieczna choroba. Chorym, którzy stracili przytomność lub używanie rozumu, można udzielić sakramentu jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że jako wierzący prosiliby oto, gdyby byli przytomni. Nie wolno udzielać namaszczenia chorych tym, którzy uparcie trwają w jawnym grzechu ciężkim.

Często pokutuje jeszcze stare określenie tego sakramentu „ostatnie namaszczenie”. Rzeczywiście, może ono być ostatnim, jeśli z różnych powodów ktoś zwleka z przyjęciem tego sakramentu (boi się, że będzie musiał umierać) lub uniemożliwia się choremu wcześniejsze jego przyjęcie. Dlatego warto zatroszczyć się o swych bliskich będących w starszym wieku, schorowanych, pomyśleć o swoich sąsiadach, którzy mogliby skorzystać z łaski tego sakramentu i otrzymać umocnienie na czas choroby. Ale próbujmy też

roztropnie rozeznać, aby nie było masowego przyjmowania bez głębszej potrzeby i zrozumienia. W czasie udzielania tego sakramentu namaszczane są czoło i ręce osoby chorej. Ma znaczenie symboliczne. Wyraża , że „sakrament odnosi się do całego człowieka jako osoby myślącej i działającej”. Głowa i ręce są bowiem znakiem całej osoby i jej aktywności w świecie. Sakrament namaszczenia chorych będzie udzielany w czasie Mszy św. po homilii i wyznaniu wiary. Obrzęd będzie się składał z następujących części:

  1. nałożenia rąk;
  2. modlitwy dziękczynnej nad olejem;
  3. namaszczenia głowy i rąk;
  4. modlitwy po namaszczeniu

 

Celem misji Jezusa było głoszenie dobrej nowiny ubogim. Jasno to powiedział na początku swojej działalności w synagodze w Nazarecie. Dlaczego Jezus wybrał ubogich? Czyżby Bogu podobało się ubóstwo? Nie. On przyszedł, aby zaradzić ubóstwu. To właśnie ludzie ubodzy byli gotowi Go przyjąć i uwierzyć Mu. Ubogi w Biblii to człowiek, który w Bogu pokłada nadzieję. Taki człowiek jest nazywany w Biblii także błogosławionym.

Jest to jeden z tych fragmentów Ewangelii i nauki Chrystusa, które budzą w nas naturalny sprzeciw, lęk, a przynajmniej wątpliwości. Jezus obiecuje nam prawdziwe szczęście, a my Go nie chcemy, nieszczęśliwym daje nadzieję, a my nią gardzimy. Co prawda doświadczenie uczy nas, że nieraz człowiek do końca życia nie doczekuje się zdrowia, bogactwa, uznania i nie zaznaje polepszenia swojej sytuacji. Ale czy wobec tego słowa Chrystusa są tylko czczą pociechą, obietnicami bez pokrycia, którym nie warto wierzyć? Zastanówmy się nad tym.

Najpierw warto zauważyć, że niekiedy, w pewnych dziedzinach, ludzie potrafią być bardzo łatwowierni, wręcz naiwni do granic głupoty. Wierzą obietnicom rozmaitych toto-lotków, loterii, konkursów, kolorowych ofert na łatwe i duże pieniądze. Wysyłają wytrwale kupony, rozwiązane krzyżówki, zgłoszenia, zdrapują cyferki, ufając, że któregoś dnia uśmiechnie się do nich szczęście. Nie zastanawiają się wiele nad tym, czy losowania są uczciwe, czy autorzy ofert są wiarygodni, a wygrane pewne. Zadowalają się jedną informacją o terminie losowania czy ogłoszeniem anonimowego nazwiska zwycięzcy.

Jeszcze mniej zastanawiają się nad szansą wygranej. Rachunek prawdopodobieństwa uczy, że szansa ta jest niekiedy tak nikła, że nawet gdyby wszyscy ludzie na całej ziemi (parę miliardów!) wysłali po kilka różnych kuponów, i tak jeszcze nie wyczerpaliby wszystkich możliwości! A jednak takim mglistym i wątpliwym obietnicom ufają bez zastrzeżeń, a nawet potrafią wydawać spore pieniądze, aby tylko zakosztować nadziei wygranej.

Zupełnie podobnie ma się sprawa reklamy: wystarczy obejrzeć w TV kolorową i atrakcyjną migawkę o cudownych właściwościach szamponu czy proszku, a już biegniemy do sklepu po wygórowany w cenie towar. To nic, że baśniowe wręcz działanie reklamowanego produktu jest trochę podejrzane, to nic, że nacięliśmy się już tyle razy – próbujemy bez wahania jeszcze raz, i jeszcze raz… Nie tracimy zapału i wiary w reklamę. Prasa demaskuje rozmaitych aferzystów, a mimo to w nadziei szybkiego zysku, wciąż inwestujemy swoje oszczędności w podejrzane przedsięwzięcia.

A zwodnicze obietnice hazardu, miłosnych powieścideł, kolorowych czasopism, filmów, pornografii, alkoholu, narkotyków? Tu w zasadzie nikt nie powinien mieć już żadnych wątpliwości, bo przecież widzimy na przykładzie innych do czego to prowadzi, jakie są ostateczne skutki nieodpowiedzialnego używania w tych dziedzinach. A jednak, wciąż znajdują się ludzie, którzy nie boją się spróbować i później słono za to płacą.

A więc ludzie bezkrytycznie ufają tylu podejrzanym obietnicom, bezmyślnie powtarzają stare błędy, dają się mamić tymi samymi kłamstwami i złudzeniami, łapią się tak niepewnych i ulotnych miraży szczęścia, słuchają tylu cwaniaków, naciągaczy, fałszywych proroków – a Chrystusa nie? Innym wierzą bez zastrzeżeń, ale każde Jego słowo podają w wątpliwość i wyśmiewają? Tworzą sobie zwodnicze autorytety, ale Jego naukę nazywają głupotą? Poddają się szaleńcom, ale przeciw Niemu buntują? Dlaczego?!

Dlaczego nie wierzymy Chrystusowi? Dlaczego nie słuchamy Jego przestróg? Dlaczego nie używamy rozumu, który Bóg nam dał, abyśmy się nim kierowali? Dlaczego swoją podejrzliwość kierujemy przede wszystkim przeciwko Niemu? Czy zawiódł nas kiedyś? Oszukał? A może boimy się i nie chcemy przyjąć prawdy? Może dobrze wiemy i przeczuwamy, kto ma rację, ale wolimy żyć w świecie ułudy, fałszywych przepowiedni i pseudoproroctw? Ale wtedy biada nam…

 

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*